Logopedická prevence
Informace ke kroužku "logopedická prevence"
Kdy probíhá kroužek: každý týden úterý a čtvrtek od 12.30 do 14.30.
Kde: ve sborovně v přízemí budovy mateřské školy.
Kdo kroužek vede: Jana Češková, ředitelka MŠ
Cílem logopedických chvilek je podporovat přirozený vývoj řeči dětí, jejich řečové dovednosti, slouží také jako prevence vzniku vad řeči, případně napomáhá k odhalení poruchy či nesprávného řečového vývoje u dítěte. V žádném případě se tedy nejedná o nápravu hlásek, která spadá do kompetence odborníka – klinického logopeda. Logopedická preventistka však může s logopedem aktivně spolupracovat.
Co se procvičuje s dětmi v logopedické prevenci?
- Dechová cvičení – zaměřujeme se především na práci s dechem, procvičuje se síla výdechového proudu a správný nádech. Využíváme peříčka, polystyrenové kuličky, větrníky, bublifuk, brčka atd.
- Artikulační cvičení - jedná se o jednoduché rozcvičení mluvidel, zejména mimických svalů, jazyka, rtů a tváří. Využijeme zábavnou nápodobu a hry na čertíka, smějeme se, špulíme rty, využít můžeme i reálný gumový bonbon atd.
- Hry se slovy a hláskami - procvičování již vyvozených hlásek formou her, říkadel, písniček.
- Sluchová cvičení - zaměřují se na rozlišování různých druhů zvuků, také délky zvuků a jejich intenzity. Poznáváme zvuky vytvořené předměty, využijeme zvukové pexeso atd.
- Fonematický sluch – sluchové rozlišování hlásek ve slově (oblíbené hry typu: Jak slovo začíná? Jak slovo končí?, slovní fotbal).
- Sluchová paměť – procvičování sluchové paměti formu her, např. zapamatovat si slova po sobě jdoucí řadu slova (hra Na nákupní seznam).
- Slovní zásoba - nedílnou součástí logopedické prevence je také podpora slovní zásoby dětí formou popisu obrázků, věcí, vyprávění dle obrázků, využijeme knihy s tzv. obrázkovým čtením apod.
- Zraková percepce – postřehování různých předmětů zrakem, určování předmětů dle kategorií. Hledáme stejné nebo jiné předměty, třídíme věci, obrázky na základě společného znaku.
- Rozvoj rytmického cítění – formou básniček, písniček, vytleskávání a napodobování rytmu s pomocí rytmických nástrojů, hudebních a zvukových hraček.
- Motorické dovednosti – existuje jednoznačná spojitost mezi motorickými a řečovými dovednostmi. Pokud je omezen motorický vývoj, dá se předpokládat, že může ustrnout i vývoj řečový. Společně s aktivitami zaměřenými na logopedickou prevenci zařazujeme i činnosti zaměřené na hrubou a jemnou motoriku.
- Hrubá motorika - koordinovaný pohyb celého těla. U dětí rozvíjíme hrubou motoriku formou přirozených cvičení - skákání, přelézání, plazení, lezení po čtyřech, formou pohybových a míčových her. Aktivně využíváme sportovní doplňky a náčiní – míče, švihadlo, obruče, kroužky, stuhy, prkno s kolečky atd.
- Jemná motorika - motorika prstů a artikulačních orgánů. Můžeme do ní zařadit manipulační aktivity, kresebné aktivity, motoriku rtů, tváří a jazyka, motorika očních pohybů. Pokud chceme dítě rozvíjet v této oblasti, nabízíme mu manipulaci s různými předměty, modelování, výtvarné činnosti, sledování předmětů očima, atd.
Na kroužek dochází v letošním školním roce děti od Pavoučků, Motýlků a Mravenců. Děti od Cvrčků si vede paní učitelka Klára Fousková. Vzhledem k omezeným prostorám a potřebě individuální práce s dětmi, je ve skupině maximálně 6 - 8 dětí.
Pokud jsou děti v den kroužku nemocné, mohu je přiřadit ke skupině následující den. Vedu si evidenci přítomných dětí. Kroužek se koná vždy po obědě.
Pokud se kroužek nekoná, z důvodu mé nepřítomnosti nebo školní akce, snažím se jej dětem nahradit v co nejbližsí době (spojením skupin nebo mimořádným kroužkem).